Meervoudig inschrijvingsformulier

Ben jij digitaal klaar? Heb jij al je data en documenten al netjes gestructureerd in een digitale tool? Verloopt in jouw job alles gestructureerd in een werkproces?

Neen? Dan is het traject tot een BIMmer iets voor jou!

Aan de slag met Data en BIM

Na het BIM traject voor werkzoekenden, lanceert Confederatie Bouw Limburg nu ook een uniek traject voor de werknemers. Er komt alsmaar meer informatie, documentatie en data kijken bij een bouwproject. Hoe kan je deze nu structureren? Hoe krijg je bij iedereen hetzelfde beeld op het netvlies? Dat kan dankzij BIM waarbij informatie gevisualiseerd word naar een 3D-Model. Door het leggen van de juiste linken wordt jouw informatie automatisch gevisualiseerd en geëxporteerd naar de documenten die jij nodig hebt.

Doelpubliek

Bedienden in de bouw -  Iedereen die graag efficiënt en document en informatiebeer wenst te doen: aankoper, calculator, werkvoorbereider, projectleider, na-service manager, procesmanager, werfleider,…

Praktisch

Opleidingstraject bevat 11 sessies die plaatsvinden op de Bouwcampus
Start opleidingstraject op 12 maart 2019
De lessen vinden telkens op dinsdag plaats
Prijs: 1995,00 euro excl. btw
Adres: Wetenschapspark 33 – 3590 Diepenbeek
Te voorzien door cursist: USB stick met eigen data (komend project, lopend project)

Wat leer je?

  • Visualiseren van eigen workflow als basis voor datastructuur
  • Een nieuwe mindset door de digitalisering
  • Klassieke aanbesteding versus Bouwteam
  • BIM-stappenplan
  • Opzetten van een datastructuur gekoppeld aan een BIM viewer
  • Visuele controle op een BIM-model
  • Informatie koppelen tussen de datastructuur en het BIM model
  • Opstellen van een BIM samenwerkingsprotocol en richtlijnen
  • Controleren van afspraken op het BIM-model

 

Sessie 1: Kennisbehoefte

12.03.2019 13u - 17u

Men geeft BIM vaak 2 benamingen. Bouw Informatie Model en Bouw Informatie Management. Je visualiseert namelijk je informatie met een 3D – model waarin al deze informatie op maat raadpleegbaar is.
Maar met welke aspecten moet je rekening houden bij het toevoegen van deze informatie?  En hoe organiseer je alle documenten die NIET in het 3D-model zitten ?

In deze module krijg je de randvoorwaarden aangereikt om eerst jouw informatieproces te structuren, om vervolgens met BIM aan de slag te kunnen gaan.

Inhoud

  1. Een nieuwe mindset
  2. Kennisbehoefte
  3. Nieuwe softwareontwikkelingen
  4. Normen in de praktijk voor:
    1. Classificatie volgens de ISO 12006-2:2015
    2. Benchmarking
    3. Technische kennisopbouw
  5. Klassieke aanbesteding versus bouwteam

 

Sessie 2: BIM stappenplan o.b.v. RIBA Workplan

19.03.2019 17u - 20u

In deze module worden de aangereikte randvoorwaarden uit sessie 2 per levensfase bekeken.
M.a.w. de niet zo eenvoudige theorie uit sessie 2 wordt in deze sessie een helder stappenplan.

Inhoud

  1. strategische uitgangspunten
  2. projectdefinitie
  3. structuurontwerp
  4. ontwerp
  5. uitwerking
  6. uitvoering
  7. oplevering
  8. gebruik

 

Sessie 3: Visualisatie workflow

19.03.2019 13u - 17u

In de workshop “workflow visualiseren” gaat de cursist zijn/haar eigen workflow visualiseren en in kaart brengen.
Hierdoor is er een eerste zicht op de informatiebehoefte en structuur. Hiermee kan de cursist bij de volgende sessies aan de slag gaan om zichzelf in het bouwproces te situeren en aan de hand daarvan een datastructuur opbouwen.
Welke informatie & documenten behandel ik? Welke informatie & documenten lever ik aan anderen? Wanneer heb ik welke data / informatie of documentatie nodig in mijn  proces?

Inhoud

  1. Waarom is het visualiseren van een proces belangrijk?
  2. Hoe visual stream mapping toepassen?
  3. Opmaken van een eigen visual stream map van de eigen workflow.

 

Sessie 4:  Opmaken van een eigen project -en datastructuur

26.03.2019 13u - 17u

In deze workshop gaan de cursisten zelf aan de slag met hun data & informatie om een structuur op te bouwen om mee te BIMmen.

Inhoud

  1. Voorbeeld van een datastructuur gekoppeld aan een workflow
  2. Praktische tips om zelf een structuur op te bouwen
  3. Opzetten structuur a.d.h.v. eigen workflow
  4. Reflectie structuur om te koppelen aan een project.

 

Sessie 5 - 6 - 7  : Navigeren in een BIM-model om een visuele controle uit te voeren

02.04.2019 16u - 20u | 09.04.2019 16u - 20u | 16.04.2019 16u - 20u

Wil je aan de slag met een BIM-model? Dan is een correct model een echte must.

In deze sessie leer je hoe je in een model kan navigeren. Je leert de knoppen te bedienen om de nodige visuele controles uit te kunnen voeren op uitvoerbaarheid.

Inhoud

  1. BIM – awareness
  2. Opbouw van een Model
  3. BIM-termen
  4. Navigeren in een BIM-viewer
  5. Informatie raadplegen in de BIM-viewer

BIM tools

  • BIM360
  • Bricsys 24/7
  • Solibri model viewer + bim collab + bim collab  zoom

 

Sessie 8: Project -en datastrucuur koppelen aan een BIM-viewer

23.04.2019 16u - 20u

Met de datastructuur die in sessie 4 is opgemaakt gaat de cursist van start om de koppeling te kunnen maken met een BIM-viewer.

Na deze workshop kan de cursist zijn informatie delen en exporteren uit het model.

Inhoud

  1. Welke koppelingen zijn in eerste instantie handig
  2. Data koppelen met de viewer
  3. Eigen datastructuur koppelen aan de viewer

 

Sessie 9: BIM- Basisafspraken

30.04.2019 16u - 20u

BIM is samenwerken. Iedereen werkt samen aan één model. Goede afspraken maken goede vrienden.
Hoe werken we samen aan het model? Wie heeft welke verantwoordelijkheid? Waaraan moet het model voldoen?
Hoe bouwen we het model op? Dat zie je bij deze BIM-afspraken.

Inhoud

  1. Informatie levering specificaties (ILS)
  2. BIM-modelleer richtlijnen
  3. BIM-processchema
  4. BIM – visiedocument

 

Sessie 10: Van een BIM-protocol naar een BIM-uitvoeringsplan

07.05.2019 16u - 20u

BIM = nauwer samenwerken. We werken niet meer op eilandjes, maar centraal.
Hoe leggen we afspraken vast? Wie heeft wanneer welke verantwoordelijkheid?
Dat alles wordt a.d.h.v. een protocol en uitvoeringsplan vastgelegd.
Deze documenten worden stap per stap overlopen en toegelicht.

Inhoud

  1. BIM-protocol
  2. BIM-uitvoeringplan

 

Sessie 11: BIM-modellen controleren

14.05.2019 16u - 20u

BIM modellen kunnen op verschillende vlakken gecontroleerd worden.

Voldoet een model aan de modelleerafspraken? Bvb. Zijn de deuren voldoende breed?  Is er rekening gehouden met de uitvoering?

Inhoud

  1. Waarom een model controleren
  2. Belangrijkste controles
  3. Automatische controles uitvoeren
  4. Aanpassingen communiceren

BIM-tools

  • Solibri model checker
  • online checkers
  • BCF managres
  • smart views settings

 

Meer info?

Vince Feytongs
vince.feytongs@confederatiebouw.be
T 011/30.10.39

 

Terug naar overzicht

Kalender

Bekijk onze kalender en blijf op de hoogte van interessante evenementen en opleidingen. 

maart

z m d w d v z
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31